Ders Anlatımı

TEMEL DERSLER
Gitarın Nasıl Tutulması gerektiği birçok gitar meraklısının ve hatta yıllarca gitar çalışmış olan birçok gitaristin aklına takılmıştır. Çoğu kezde bir sonuca ulaşamamışlardır. Bu aslında hiçte şaşırtıcı değildir. Zira tutuşun kesin kalıplara oturtulması mümkün değildir. En azından 
insanın anatomik yapısının bir çok farklılıklara yol açacağının düşünülmesi gerekir. Ayrıca bu; boy, kol, bacak uzunluğundan tutunuzda; tırnak yapısına kadar birçok değişkene göre başkalaşım gösterir. Genelde bir çözüm getirmek gereği duyulduğunda tavsiyem mümkün olduğunca doğala sadık kalmak gerekliliğidir. Tüm kaslar rahat olduğunu nu hissetmelidir. Bunun yanısıra gitarı istenilen pozisyonda tutabilmek için de fazladan bir gayret sarfedilmemelidir. 

Biraz soyutlamaya gidildiğinde gitarı;uzayda hareketsiz durması gereken bir cisim olarak görebiliriz. ''Aşağı yukarı'' ''Yanlara'' yada ''Öne arkaya'' hareket etmesini kontrol edebilmemiz gerekir. Genelde göğüs bacaklar ve sağ kolun dirseği tüm bu hareketsizliği kolaylıkla sağlar. Bunu en kolay ve rahat şekilde kullanmak; uzun defalarca yapılan özgün deneyimler sonucu gerçekleşebilir.

Teknik çok önemlidir. Parmakları istenilen şekilde, istenilen süratte ve duyarlılıkta hareket ettirebilme; kontrol edbilme ise amaç olmalıdır. Bunun için kişi kendisini son derece rahat hissetmelidir. Gerek sol, gerekse sağ elin parmak uçları ile ilişki sağlanmalıdır. Sol kol dirseği gövdeye olabildiğince yakın; mümkün oladuğunca rahat; omuza dik sarkıtılır. Bu durum, kolun üst kısmı için kuvvet gerekliliğini ortadan kaldırır. Aynı durum sağ kol içinde geçerlidir. İyi bir çalış pozisyonunun bütün amacı çalana gevşek ve uyanık bir pozisyon; emin ve kesin bir uygulama olanagı vermektedir...

SOL EL KULLANIMI
Sol elin içerisindebir küre olduğunu düşünerek dört parmaktan en uzununu, diğer parmaklara göre saptan uzak tutmak; buna karşılık serçe parmağınıda diğer parmaklara göre daha yakın tutmak mümkündür. Tabii ki bu tüm ve tek çözüm değildir. Fakat denilebilir ki uygun bir çözüme ulaşabilmek için iyi bir hareket noktasıdır 

SAĞ EL KULLANIMI
Sağ el tekniğinin en önemli özelliklerinden birini oluşturur. Uzatılan tırnaklar sesin daha kuvvetli çıkmasını sağlar. Parmakların aktif hareket etmeleri önemlidir. Tellerle ilişkinin çok duyarlı olması gerekir. Parmaklar telleri çekmek yerine onlara vurmalıdır. Parmakların birbirinin hareketini engellememeleri için doğrultularını çok iyi düzenlemek gerekir. Bunun için başparmak doğrultusu ile diğer parmakların doğrultularını birbirine dik iki ayrı doğrultu olarak kabul edbiliriz... 

BİLEK VE PARMAKLAR
Bir klasik giaristinçalgısının tutuşunun doğruluğu, gitarın klavyesini herhangi bir şekilde sol elle desteklemesi gereksinimini ortadan kaldırır. 

Parmaklar tellerden minimum yüseklikte tutulmalıdır. Pamakların doğal olarak hareket kabiliyeti, gerek boy, gerekse kütle dengesizlikleri vardır. Asıl olan bu dengesizlikleri en aza indirgeyip mümkün olduğunca eşit şartlara getirmektir.

Mümkün ise parmak ve bileklerinizde az da olsa ağırlık bulundurmayınız. (yüzük, saat, bilezik...)

Sol elde işaret parmağında başlayıp 1 işaret parmağı 2 ortaparmak 3 ortaparmağın solundaki parmak 4küçük parmak olarak numaralandırılır

Sağ elde ise PİMAX dediğimiz olay vardır baş parmaktan başlayıp küçük parmağa kadar her parmak için bir harf gelecek şekilde uyarlanır.

Sağ El Başparmak Tekniği
Başparmağın doğru kullanımı en önemli teknik özelliklerden biridir. Kötü kullanılan bir başparmak yalnız kendisinin değil, aynı zamanda diğer parmakların serbest hareketinede önemli miktarda engel olur. Daha da kötüs, ele salınım vererek elin emniyetini bozar. El mümkün olduğu kadar sabit olmalıdır. Hareket bilekten olup, kolun pozisyonunu bozmadan yalnız başparmak ve parmakların hareketine izin vermelidir 

GİTARIMIZIN AKORUNU YAPALIM
Gitarımızı akort etmek için ihtiyacınız olan tek şey bir mikrofon. Sonra zip formatındaki dosyayı açarak bilgisayarınıza kurmak. 
Bunun için size ücretsiz bilgisayarda kullanabileceğiniz bir sistem önereyim
http://www.gitaristan.com/gitarakor.asp 
bu adresten bu aracı indirebilirsiniz ve hemen kullanabilirsiniz.

GİTAR TELLERİ 

• En iyi sonucu almak için teller doğru takılmış ve iyi durumda olmalı, gitar ve gitarist için uygun şekilde seçilmelidir. Zayıf entonasyon, akort zorlukları, çınlama ve cızırtılar, ses ile esnekliğin kaybolması gibi pek çok problem eski veya aşınmış tellerle çalmaktan kaynaklanabilir. Teller, kullanım miktarı ve koşullarına uygun şekilde yenilenmelidir. Ter ve kir tellerin ömrünü süratle azaltacaktır. Telleri kullanımdan hemen sonra kuru ve tüy bırakmayan bir bez ile temizlemek bunu engellediği gibi perde ile klavyenin ömrünüde uzatacaktır. Tel yağları paslanmayı önleyerek tellerin ömrünü uzatabilir ancak kullanıldıktan sonra fazlası dikkatle alınmalıdır. Tel yağları naylon tellerde kesinlikle kullanılmamalıdır. 

Nota:
Müzik seslerini gösteren işarettir ve yedi tane nota vardır. La-Si-Do-Re-Mi-Fa-Sol

Porte ve İlave Çizgisi:
Beş paralel düz çizgi ve dört eşit aralıktan oluşan şekildir. Notalar bu şekle sığmadığı zaman ilave çizgiler kullanılır.
Anahtar:
Portenin sol baş tarafına konulur ve konulduğu çizgiye kendi adını verir. 


- Sol anahtarı 
-Fa anhtarı 
-Do anahtarı 


Bemol: Önüne geldiği notayı yarım ses kalınlaştırır. 
Diyez: Önüne geldiği notayı yarım ses inceltir. 
Naturel: Değişime uğramış notayı normal hale getirir.


Tekrar işaretleri:

Röpriz: Genellikle başa dönüleceğini veya 2. defa görüldüğü yerden 1. defa görüldüğü yere dönüleceğini anlatır.

Ölçü tekrar işareti: Bir ölçüdeki notalar tekrar edileceği zaman kullanılır

Senyö: Bir müzik eserinde 2. defa konulduğu yerden, birinci defa konulduğu yere dönüleceğini ve son yazılan yerde bitirileceğini belirtir.


Tab nedir 

Tab yada tablature aşağıdaki gibi görülür.

E--------------------------------------------------------------------------

B--------------------------------------------------------------------------

G-------------------------------------------------------------------------

D-------------------------------------------------------------------------

A-------------------------------------------------------------------------

E-------------------------------------------------------------------------

Yukarıdaki şekildeki mantığı anladıktan sonra tab okumanın ne kadar kolay olduğunu göreceğiz. Tab nota okumak yerine geliştirilmiş bir tekniktir. Gitar için (diğer enstrümanlar içinde var) yukarıdaki şekli kullanacağız. 

İngilizler yolun sağından gitmedikleri gibi notalarıda bizim gibi yazmazlar. A:la, B:si, C:do, D:re, E:mi, F:fa, G:sol, onların Kullandıkları notalar. Ve şu an için standart olmuş durumda.

Şimdi yukarıdaki şekle tekrar bakalım. Gitarımızda altı tane tel var. Aşağıdan yukarı doğru mi si sol re la mi, ingilizler gibi yazarsak E B G D A E, şekildeki harfler gitarımızdaki telleri, uzun devam eden çizgiler ise klavyemizi gösterir




--------------------------------------------------------------------------------

Tab Nasıl Okunur 



Bir örnekle başlayalım



E-------------------------------------------------------------------------

B------------------------------------------------------------------------

G------------------------------------------------------------------------

D------------------------5-----------------------------------------------

A----------------4----------------4---------4--------3------------------

E-------------------------------------------------------------------------



Şekilde daha öncede söylediğimiz gibi gitarın klavyesini düşünelim görüldüğü gibi burada nota yerine rakamlar var.gitarınızı alınız. ilk önce dört sayısını çalıyoruz. Dört sayısının bulunduğu çizginin baş tarafında 'A' harfini görüyoruz. Bu harf gitarımızın 'la' telini(aşağıdan yukarı doğru sayarak 5.tel) ifade ediyor. Dört sayısı ise o telin dördüncü perdesinin çalınacağını söylüyor. 



AŞAĞIDAKİ AKORLARI İNTERNET ÜZERİNDEN BAKABİLİRSİNİZ
ben size yardımcı olsun diye bir site adı verebilirim buradan ilk önce 

RE MINOR (Dm) 
Mİ MAJOR (E) 
Mİ MINOR (Em) 
LA MİNÖR (lam)
bu akorları öğrenenin Bu Akorları Öğrenirken Çalacağınız Ritm Şu:
iki aşağı iki yukarı bir aşağı bir yukarı bunu yava yavaş hızlandırısanız iyi olur.
Daha sonra
bu akorları tek tek basarak aralarında çalarken birinden diğerine geçmeye çalışın.
Eğer bu İşi tam olarak yaparsanız size alttaki şarkıyla başlaya bilceğinizi söyleyerek bu kadar zahmetten sonra sevindirebilirim.

Am Em 
Dünyalar verdim gözlerinin ugruna 
Am Em 
Kaçamak saatler sonsuz kelimeler 
Am Em 
Unuttun mu yar söz verdin bana 
Am Em 
Gitmeyecektin daha neler neler 
Dm Am 
Simdi uzaklardasin bensiz sevdalardasin 
Dm Am 
Söyle söyle günesin kizi ne yapmaktasin 


Em Em ) 
Hani benim, hani benim, benim olacaktin ) 
Am ) 2 
Iki bahar önce okulun bitince bana varacaktin ) 


TEKRAR

ve bu şarkıyı çaldıktan sonra aşağıdaki akorlarıda öğrenirseniz ve değişik rtimleride araştırıp bulursanız ve öğrenirseniz çalamayacağınız şarkı kalmayacak demektir!

Majörler

DO MAJOR (C) 
Minörler 

DO MINOR (Cm) 

RE MAJOR (D) 
RE MINOR (Dm) 

Mİ MAJOR (E) 
Mİ MINOR (Em) 

FA MAJOR (F) 
FA MINOR (Fm) 

SOL MAJOR (G) 
SOL MINOR (Gm) 

LA MAJOR (A) 
LA MINOR (Am) 

Sİ MAJOR (B) 
Sİ MINOR (Bm) 

Yedililer DO YEDİLİ (C7

RE YEDİLİ (D7 

Mİ YEDİLİ (E7) 

FA YEDİLİ (F7) 

SOL YEDİLİ (G7) 

Sİ YEDİLİ (B7) 

LA YEDİLİ (A7)